Galvēnais atbālstītājs - LATTELEKOM

Paldies Latviešu kultūras biedribai Tilts un Dallas/Riga Sister City Committee par Rotaļlietas simfonijas Rīgā 2005.g. daļēju atbalstu.
Otrdien, 2005.gada 20.decembrī pl.19.00 Ventspils koncertzālē Jūras vārti
Trešdien, 2005. gada 21.decembrī pl.19.00 Cēsu Kultūras centrā
Ceturtdien, 2005.gada 22.decembrī pl.19.00, Piektdien, 2005.gada 23.decembrī pl.19.00 Rīgā, Lielajā ģildē
Pirmdien, 2005.gada 26.decembrī pl.17.00 Jēkabpilī, Krustpils Kultūras namā
No Ņujorkas Linkolna centra uz Rīgu! Vienreizējs Ziemassvētku labdarības koncerts ikkatrai ģimenei. Kamerorķestris, diriģents Arkādijs Fomins (ASV). IEEJA PAR BRĪVU! Savlaicīgi saņemiet ielūgumu Lielās Ģildes kasē un uz koncertu ņemiet līdzi jaunu un neiesaiņotu rotaļlietu, kas būs Jūsu ieguldījums šajā labdarības akcijā.
ROTAĻLIETU SIMFONIJA (Symphony of Toys)
Kamerorķestris Diriģents Arkādijs Fomins (ASV)
Leopolda Mocarta Bērnu simfonija ASV ir pazīstama ar nosaukumu Rotaļlietu simfonija. Tas ir jautrs skaņdarbs, kura izpildījumā kopā ar profesionālajiem mūziķiem var piedalīties arī klausītāji gan pieaugušie, gan bērni. Līdzās stīgu orķestrim komponists šeit izmanto bērnu rotaļinstrumentus dzeguzi, bungas, tarkšķi, tauri, trīsstūri
Brīnišķīga ideja! Un visiem ir jautri!
Taču šim skaņdarbam ir arī cita, jauno laiku vēsture, kas saistīta ar bijušā rīdzinieka, izcila vijolnieka, diriģenta un pedagoga Arkādija Fomina vārdu. Būdams vēl Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolas audzēknis, viņš piedalījās simfonijas atskaņojumā 1955.gadā - gan Rīgā, gan Maskavas Lielajā teātrī (toreiz uz skatuves bērnu orķestrī spēlēja Arkaša Fomins un Gidons Krēmers, bet zālē klausītāju vidū bija Hruščovs un Bulgaņins).
Kopš tā laika pagājis vairāk nekā 30 gadu
Arkādijs Fomins aizbrauca uz ASV, kļuva par amerikāņu slavenību un Dalasas Jaunās konservatorijas pamatlicēju. Un reiz, pirms 1987.gada Ziemassvētkiem, viņam prātā ienāca ideja atskaņot Leopolda Mocarta simfoniju kopā ar studentiem labdarības koncertā. Tā dzima unikāla tradīcija. Ik gadu Dalasā šī simfonija skan Ziemassvētku koncertos, kurus tā arī dēvē - par Rotaļlietu simfoniju, bet 2004.gada 28.novembrī Dalasas Jaunās konservatorijas studenti ar Arkādiju Fominu pie pults to atskaņoja Ņujorkas prestižajā Linkolna centrā.
Taču šis koncerts būtu tikai jauka izklaide, ja tas aprobežotos vienīgi ar amizantas mūzikas atskaņošanu. Jau pašā sākumā Arkādija Fomina ideja bija daudz nopietnāka un pamatīgāka. Pirmkārt, šajos koncertos skan ne vien Leopolda Mocarta simfonija, bet arī citi darbi, kurus atskaņo gan jau atzītas, gan tikko uzlēkušas mūzikas zvaigznes. Otrkārt (un tas ir galvenais), tie ir labdarības koncerti ar ielūgumiem, taču katram klausītājam ir jāatnes uz koncertzāli kāda rotaļlieta, domāta bērniem, kuri savādāk nevarētu saņemt dāvaniņu no Ziemassvētku vecīša. Tādējādi katru gadu Ziemassvētku laikā, pateicoties Dalasas Jaunās konservatorijas studentu koncertiem, smaids apskaidro tūkstošiem bērnu sejas.
Novembrī Teksasas bērni savāca divus tūkstošus rotaļlietu Ņujorkas bērniem. 18.decembrī koncerts kārtējo reizi notika Dalasā. 22. un 23. decembrī Rotaļlietu simfonija pirmoreiz skanēs Rīgā. Lai mūzika nes prieku gan tiem, kuri šais vakaros nāks uz Lielo Ģildi, gan tiem bērniem, kuriem ir jāpalīdz.
«Rīga tā ir pilsēta, kurā esmu dzimis, pavadījis pirmos neapzinīgās dzīves gadus, tapšanas, brieduma laiku un profesionālās dzīves daļu. Rīga tā ir pilsēta, kurā vecāki aizveda mani mācīties vijoles spēli pie brīnišķīga cilvēka un pedagoga Voldemāra Stūrestepa. Vladimirs Andrejevičs, kā mēs viņu saucām, bija ne tikai skolotājs viņš bija padomdevējs un visu savu skolnieku draugs. Rīga tie ir mani vienaudži, kuri līdz pat šim laikam ir man mīļi draugi. Rīga tā ir vieta, kur kāda latviešu sieviete piepilsētas mežos slēpa no vācu okupantiem manu tēvu. Tieši Rīgā es pirmoreiz izbaudīju dzīves kontrastus panākumu reiboni un aukstu vilšanās strūklu. Šajā pilsētā es apprecējos, un te mums piedzima dēls, ar kuru lepojamies. Rīga - tā ir skaistu ielu un namu pilsēta, tā ir ziedu un dzelteni sārtu rudens lapu pilsēta. Rīga - tā ir manas dzīves daļa. Rīga, es mīlu tevi un nekad neaizmirsīšu».
Arkādijs Fomins
Arkādijs Fomins ir dzimis Rīgā. 1969.gadā absolvējis Voldemāra Stūrestepa vijoles klasi Latvijas Mūzikas akadēmijā. Viņa aktīvā koncertdarbība aptver gan kamermuzicēšanu stīgu kvarteta un klavieru trio sastāvā, gan solo spēli ASV, Krievijā, Latvijā, Igaunijā, Čehijā, Slovākijā, Lielbritānijā, Austrijā, Japānā. Kopš 1975.gada viņš spēlē pirmo vijoli Dalasas simfoniskajā orķestrī. Arkādijs Fomins ir New Conservatory of Dallas dibinātājs un mākslinieciskais vadītājs, kā arī Kolorādo Conservatory Music in the Mountains mākslinieciskais vadītājs. 1976.gadā viņš nodibināja Stīgu institūtu (The String Institute) Teksasas universitātē. Par mākslinieciskajiem sasniegumiem un ieguldījumu Dalasas kultūrā Arkādijs Fomins ir apbalvots ar Teksasas universitātes Cowlishaw Artist-in Residence Award.
The Story and the Mystery of the Toy Symphony
By Arkady Fomin
The composition, originally called in German Kinder Sinfonie (Childrens Symphony), and known in America under the title Toy Symphony goes back to the 18th century. It was created to entertain everyone on the stage and in the audience. The score of this humoresque piece of music calls for two violins, bass, and a small battalion of toy instruments - cuckoo, nightingale, toy drum, toy trumpet, rattle, and triangle. My first introduction to this musical piece goes back to 1955. As an orchestra of the Darzina School of Music in Riga, Latvia, we were preparing for a special concert to be presented in Moscow as a celebration of Latvian Republic artistic achievements under the Soviet regime. And what a preparation period it was! This one movement piece was rehearsed over and over again. We had to play for several committees to be approved for a Gala Concert in Moscows Bolshoi Theater. The members of the Young Musicians Orchestra included Emanuel Borok, Gidon Kremer, myself and other prodigies. The atmosphere approaching this performance was festive, but got rather nervous with the announcement that members of the Soviet government would be in attendance. As I learned later reading the Western Press, a look alike was often sent instead to attend this kind of function. Today, I would not be surprised if some of those VIPs were actually brought from the Wax Museum Collection at least it looked like that to me. The time was the cold winter of 1955.
In over thirty years, I never came across this composition again. Then in 1987, Marilyn Roark Borok, the assistant director of the Conservatory at the time, suggested that our annual winter Holiday concert become more of a community event through the Santas Helpers Toy Drive. Then suddenly, all the childhood memories of the sound of the toy instruments came to my mind and I decided to look for the music of the Kinder Sinfonie for string orchestra and noisy instruments. Browsing through music catalogs, I came across the work Toy Symphony listed next to Joseph Haydn (Papa Haydn). The title Toy Symphony gave me an immediate idea to call the concert and the concept Symphony of Toys.. I ordered the music and when the score arrived, I realized that this was the same funny piece that we rehearsed over and over to entertain the Moscow audience along with the nobility of the Soviet government. Investigating further, I came to a very convincing discovery, that it wasnt Papa Haydn who wrote this piece, but rather Papa Mozart (Leopold Mozart, the disciplinarian and enterprising father of Wolfgang Amadeus Mozart). The mystery was unveiled. While all the printed materials, even now, credit Joseph Haydn as the composer, your mind should think Leopold Mozart. (This is another proof to the expression Read between the lines.)
The Symphony of Toys concert as its now known, gives a unique opportunity to young musicians via the medium of music to participate in a community effort to help other children. It was first performed in 1987, on the toy instruments by the Conservatory students and Conservatory supporters in Caruth Auditorium on the campus of SMU. In 1989, it moved to the opening season at the Meyerson Symphony Center. For the past years, hundreds of young musicians have taken part in this combination of music and community effort experience. The roster of Toy Soloists has included the late Eduardo Mata and Louise Kahn, Mayors Annette Strauss, Steve Bartlett, and Ron Kirk, and important patrons of the arts.
We invite you to visit this store year round to help children in crisis. At the NCD, we are proud that the Symphony of Toys will bring joy to thousands of children and audiences of all ages through the sound of music.
|