Arkādijs Fomins (Arkady Fomin, vijole)
Hesuss Kastro-Balbi (Jesús Castro-Balbi, čello)
Deivids Korevārs (David Korevaar, klavieres)
Programmā Auerbaha, Šēnbergs, Rahmaņinovs
Slavenā rīdzinieka no Dalasas Arkādija Fomina decembra vizītes Latvijā tā ir tradīcija, bez kuras jau nav iespējams iedomāties Ziemassvētkus. Bērni viņu gaida kā Ziemassvētku vecīti ar dāvanu Rotaļlietu simfonijas koncertu. Taču Fomins, būdams spilgts vijolnieks un pedagogs, neaizmirst arī par koncertu pieaugušajiem, kas varētu ne vien dāvāt prieku, bet arī likt iegrimt pārdomās un, kas zina, varbūt pat noraust kādu asaru
Lūk, kādēļ mēs tik nepacietīgi gaidām Dalasas ansambļa Clavier Trio jauno koncertprogrammu. Vērtējot šī trio koncertus, mūzikas kritiķi pasvītro tā iedvesmas pilnās un svaigās interpretācijas, ansambļa augsto meistarību, atskaņojuma kaismi un sirsnību, skanējuma krāšņumu un dalībnieku saprašanos uz galējās iespējamības robežas.
Clavier Trio dalībnieku aizņemtība ir prātam nepatverama! Tās ir pastāvīgas uzstāšanās gan solo, gan ansambļos un orķestros, tie ir vieskoncerti, skaņu ieraksti, aktīva pedagoģiskā un zinātniskā darbība (pianists Deivids Korevārs jau paguvis aizstāvēt doktora disertāciju!). Taču, neraugoties uz to visu, mūziķi ir uzticīgi savam trio jau 13 gadus, kas ansamblim ir nesuši atzinību gan pašu kontinentā, gan Eiropā. Šajā sezonā Clavier Trio uzstājas slavenajā Bargemusic koncertu sērijā Ņujorkas koncertzālē Carnegie Hall.
Lēra Auerbaha ir viena no visbiežāk atskaņotajām jaunās paaudzes komponistēm un prestižās Hamburgas mūzikas izdevniecības Hans Sikorski visjaunāka autore. Viņas skaņdarbu klāstā ir baleti, operas, simfonijas, koncerti, stīgu kvarteti
Šobrīd viņa pēc savas lugas komponē trīscēlienu operu Gogolis, kuras pirmizrāde ir paredzēta 2011.gadā Theater an der Wien. Lēra Auerbaha ir arī virtuoza pianiste, tādējādi turpinādama pianistu-komponistu tradīciju. Tāpat atzinību viņa ir iemantojusi ar savu literāro darbību.
Stīgu sekstetu Apskaidrotā nakts (1899) Arnolds Šēnbergs uzskatīja par savas agrīnās daiļrades nozīmīgāko opusu. Par impulsu šim ļoti sarežģītajam un kaismīgajam skaņdarbam kalpoja Riharda Dēmela dzejolis, kā arī autora mīlas jūtas pret viņa skolotāja Aleksandra fon Cemlinska māsu Matildi, kura drīz vien kļuva par Šēnberga sievu. Dēmela dzejolis stāsta par kāda vīrieša un sievietes pastaigu mežā mēness izgaismotā naktī. Sieviete atklāj savam iemīļotajām rūgtu noslēpumu: viņai būs bērns, taču bērna tēvs nav viņš, bet gan kāds svešinieks. Vīrietis piedod viņai, lūdz pieņemt dzīvi tādu, kāda tā ir, un liek noticēt, ka viņu abpusējā mīla izdzēsīs grēku no viņas dvēseles.
Vēlāk Šēnbergs kļuva par divpadsmit toņu sistēmas dodekafonijas pamatlicēju. Taču Apskaidrotajā naktī vēl ir jūtama autora tieksme uz romantismu.
Oriģinālversijā skaņdarbs ir komponēts divām vijolēm, diviem altiem un diviem čelliem. 1917.gadā autors pats pārlika skaņdarbu stīgu orķestrim. Mūsu koncertā dzirdēsim Edvarda Štoiermana (Edward Steuermann, 1892-1964) autorizēto versiju.
Sergeja Rahmaņinova Elēģiskā trio prototipam kalpoja Čaikovska klavieru trio Lielā mākslinieka piemiņai, ko autors savulaik veltīja Nikolaja Rubinšteina piemiņai. Jaunais Rahmaņinovs, savukārt, Čaikovska nāves satriekts, savu trio veltīja viņa piemiņai. 1894.gada 31.janvārī Maskavā notika trio pirmatskaņojums, un pats Rahmaņinovs bija pie klavierēm.
Atšķirībā no Čaikovska trio neparastās divdaļīgās formas, Rahmaņinova trio ir komponēts tradicionālajā trīsdaļīgajā formā ar dramatiskas poēmas iezīmēm. Klavieru partija kompozīcijas finālā ir pārsteidzoši spēcīga visas autora jūtas un domas tiek veltītas šai sāpju pilnajai dziesmai par aizgājušo draugu.